Verkkopalvelun sisällöntuotanto

tutkija Anne-Maritta Tervakari, <anne.tervakari@tut.fi>

Hypermedialaboratorio, Tampereen teknillinen yliopisto

3. luento 27.1.2010

Vinkki: Siirry kalvolta toiselle hiiren, välilyöntipainikkeen, PgUp ja PgDn tai nuolinäppäimien avulla. Suurenna tai pienennä tekstiä B ja S näppäimien avulla.

Luennon teemat

Suunnittelutyön dokumentointi

Luennon tavoitteena on perehdyttää suunnittelutyön dokumenttityyppeihin. Dokumentteihin palataan kurssin kuluessa aika ajoin.

Dokumentointi -välttämätön paha?

documentation

Valokuva: Frank Jepsen CC-By-2.0

Miksi pitäisi dokumentoida?

Dokumentointi

Miksi dokumentointi on haastavaa?

Mitä pitäisi dokumentoida?

Erilaiset dokumentit voidaan jakaa karkealla tasolla kolmeen eri ryhmään:

Katso taulukko oppimateriaalista verkkopalvelun sisällöntuotannossa käytettävistä dokumenteista.

Aloitusvaiheen dokumentit

documentation

Valokuva: Emma Jane Hogbin CC-By-2.0

Tarjouspyyntö ja tarjous

Suunnittelu- ja toteutusprojekti lähtee liikkeelle useimmiten tarjouspyynnöstä.

Tarjous

(Esim. Lukkari 2004, 90 - 92.)

Lähtökohtana toimeksianto

Tarjouksen hyväksymisen jälkeen tilaaja laatii toimeksiannon.

(Keränen, Lamberg & Penttinen 2003, 24.)

Synopsis

Synopsis

Konseptisuunnitelma

Personat suunnittelun tukena

Erimenu-käyttäjäKuva: Pedro Ribeiro Simões CC-BY-2.0 Flickr.com

Kuvitteellinen esimerkki tyypillisen käyttäjän profiilista (Erimenu.fi). Lisätietoja: Develop Personas

Ongelmaskenaario: Perjantaina töiden jälkeen Irenellä on kiire markettiin. Perheen viikonlopun ruokaostokset on tehtävä ja vielä olisi ehdittävä hieman siivotakin ennen vieraiden tuloa. Irene miettii mitä tarjottavaa hän voisi varata ystävättärelleen Soilelle, jolla on keliakia. Kaupan luontaisesti gluteenittomien tuotteiden valikoima on tavanomaisen niukka ja tylsä eikä mitään uusia tuotteita näytä olevan tarjolla. Leipoakaan ei Irene nyt tällä kertaa ehdi. Irene muistelee Soilen maininneen, että paikallisella leipomolla on valikoimissaan uusi, herkullinen luontaisesti gluteeniton leivos. Irene yrittää etsiä kaupan leipomotuotteiden osastolla ko. leipomon tuotteita. Kysyy osaston hoitajaltakin, mutta hän ei osaa vastata Irenen kysymykseen. Leipomotuotteita on niin paljon, että täytyisi saada tarkempia tietoja. Osaston hoitaja lupasi, että he voisivat tilatakin tuotteen, mutta siinä tapauksessa täytyisi tietää tuotteen EAN-koodi. Irene luopuu ajatuksesta tarjota leivoksia ja päättääkin tarjota jäätelöä. Markkinoille näyttää tulleen uusi uuniomena-jäätelö, jossa on tuoteselosteen mukaan myös kanelia. Irene muistelee, että Soile oli myös allerginen joillekin mausteille eikä uskallakaan ostaa kanelilla maustettua jäätelöä. Täytyy siis tyytyä tavalliseen vaniljajäätelöön. Onneksi kotoa löytyy ainakin itse tehtyä lakkahilloa sen kanssa.

Ongelmaskenaariosta johdetaan käyttötarinoita, jotka kuvaavat miten käyttäjä käyttää verkkopalvelua ja miksi.

Suunnitteluvaiheen dokumentointi

documentation

Valokuva: Mai Le CC-By-2.0

Keskeisin dokumentti = asiakäsikirjoitus

(Vrt. Garret 2003, 62 - 65; Lukkari 2004, 105; Keränen, Lamberg & Penttinen 2003, 28; Metsämäki 2000, 29 - 35.)

Asiakäsikirjoituksen sisältö

Asiakäsikirjoitus toimii pohjana tuotantokäsikirjoitukselle ja tekniselle määrittelylle. Tyypillisesti asiakäsikirjoituksesta selviää:

Toiminnallisuuden kuvaus

(Esim. Schneider & Winters 1998, 14 - 38; Wiio 2004, 110 - 122.)

Toiminnallisuuden kuvaus

storyboard

Valokuva: Sample Hand-drawn Storyboard [online]. Charlotte: University of North Carolina at Charlotte [viitattu 26.1.2010] http://www.lhup.edu/jyoho/participation/STORYBOARDING.doc

Toiminnallisuuden kuvaamisessa voidaan hyödyntää myös

(Newman & Landay 1999)

käyttöliittymäluonnoksia
Ensimmäisiä luonnoksia Erimenu.fi -verkkopalvelun toiminnallisuuden hahmottamisesta (klikkaa kuvaa, niin näet sen suurempana).

Sisällön hahmottaminen

Katso esimerkit: Käyttäjään liittyvän informaatiosisällön ja toimintojen alustava hahmottaminen

(Vrt. Metsämäki 2000, 181 - 185.)

Sisällön hahmottaminen

Rakennesuunnitelma

Rakennesuunnitelma jäsentää verkkopalvelun informaatiosisällön ja toimii liikkumisjärjestelmän suunnittelun pohjana.

Esimerkki 1: Yksinkertainen havainnollistus rakenteesta
Esimerkki 2: Garret, J.J. Sample diagram (pdf)

(Esim. Garret 2003, 106 - 111; Garret 2002; Keränen, Lamberg & Penttinen 2003, 35 -39.)

Asiakäsikirjoituksen liitteet

Käyttöliittymä

Esimerkki 1: Käyttöliittymän luonnostelua
Esimerkki 2: Käyttöliittymän luonnos
Esimerkki 3: Valmis tuote

Visuaalinen ilme

Esimerkki 1: Mallinäyttö

Tuotantokäsikirjoitus

(Vrt. Ambler 2005; Kajava & Nykopp 2001; Lukkari 2004, 105 -108.)

Tuotantokäsikirjoitus

Muut dokumentit

Dokumentointia wiki-ympäristössä

(Vrt. Lukkari 2004, 108.)

Lähteet

Esityksen teknisestä toteutuksesta

Muutama maininta esityksen toteutuksesta: